Ce pompă pentru bicicletă? Tipuri de pompe pentru biciclete și sfaturi de cumpărare

Sylwia Stwora-Petela 02.04.2024 ( 03.04.2024 )

Umflarea unei anvelope înțepate după o reparație sau suplimentarea presiunii la valorile recomandate sunt câteva dintre sarcinile de bază pe care fiecare biciclist ar trebui să știe să le facă. Pentru aceste sarcini vei avea nevoie de o pompă de bicicletă. În acest articol, vom analiza tipurile de pompe de bicicletă și vom sugera ce modele vor funcționa bine pentru bicicletele de șosea și care pentru cele de MTB. Vei afla de asemenea, ce trebuie să cauți atunci când cumperi o pompă de bicicletă.

O pompă de bicicletă bună, adică ce fel?

O pompă bună pentru biciclete este un echipament esențial pe care fiecare proprietar de bicicletă ar trebui să îl aibă mereu la el pentru a-și putea umfla anvelopele rapid și precis. Desigur, poți folosi un compresor la o benzinărie, dar s-ar putea să nu fie întotdeauna disponibil sau să nu funcționeze pe traseul pe care îl parcurgi. În plus, este posibil să ai nevoie de un adaptor pentru supapă. Mai mult decât atât, trebuie să știi cât de tare poți umfla roțile bicicletei tale, astfel încât să nu spargi camera de aer, dar mai ales să asiguri o deplasare lină și eficientă, durata de viață a anvelopelor și să reduci riscul unor situații periculoase. Mai mult, nu toate compresoarele îți permit să umfli și o cameră de aer de șosea până la o anumită cantitate de bari. Înainte de a apela la un anumit model de pompă de bicicletă, merită să îți răspunzi la câteva întrebări cheie:

  • Pentru ce tip de bicicletă am nevoie de o pompă – de șosea, MTB, de oraș, de copii sau de trekking?
  • Ce tip de supapă am în anvelopele mele de bicicletă – Presta, Schrader sau Dunlop?
  • Până la ce presiune maximă se pot umfla anvelopele cu ajutorul dispozitivului de umflare?
  • Am nevoie de o pompă pentru traseu sau pentru uz casnic?

Tipuri de supape pentru biciclete 

Schrader și Presta sunt cele mai comune tipuri de supape utilizate de producătorii de anvelope de bicicletă, iar supapele Dunlop sunt mai puțin întâlnite. Primele se găsesc și la anvelopele auto, iar cele din urmă sunt utilizate cel mai frecvent la bicicletele de șosea și de munte din clasele superioare (de asemenea cu sisteme tubeless). Deși majoritatea pomelor pentru biciclete sunt compatibile cu supapele Presta și Schrader, unele modele mai ieftine pot necesita utilizarea unui adaptor.

Supape Schrader (AV)

Acest tip de supapă de bicicletă (și de mașină), denumită AV (Auto Valve), funcționează cu ajutorul unui arc pentru a o menține închisă. Este ușor de manipulat. Cel mai frecvent, supapele Schrader fac parte din dotarea bicicletelor hibride, de oraș, de trekking și pentru copii.

Supape Presta (FV, SV)

Dezvoltate de marca Zefal și denumite FV (French Valve) sau SV (Sclaverand Valve), acestea sunt utilizate pe majoritatea bicicletelor de șosea și off-road (MTB, Gravel, Enduro, Downhill). Acestea se disting prin construcția lor lungă, subțire și prin vârful filetat, care trebuie deschis prin rotirea în sens invers acelor de ceasornic pentru a umfla anvelopa. Utilizând contrapresiunea pentru a închide supapa internă, supapele Presta sunt mai puțin susceptibile la pătrunderea murdăriei sau a nisipului în ele. Pe de altă parte, acestea sunt mai ușor de deteriorat în cazul unui mers neglijent.

Supape Dunlop (DV) 

Supapele marcate cu literele DV (Dunlop Valve) sunt cel mai rar folosite pentru biciclete. Umflarea este identică cu cea a modelelor Presta – este nevoie de același vârf. Acestea necesită îndepărtarea întregului cartuș interior pentru a evacua aerul.

Cât de mult se umflă roțile la o bicicletă? Presiunea maximă 

Este esențial să știi care este cea mai bună presiune pentru anvelope dacă vrei să te plimbi cu bicicleta ta confortabil, eficient și în siguranță. De asemenea, se evită situațiile în care se umflă prea mult camera de aer și se deteriorează (inclusiv anvelopa) sau în care presiunea din roată este prea mică, ceea ce la rândul său, poate de exemplu, să îngreuneze conducerea și controlul bicicletei (mai ales în timpul manevrelor bruște), să provoace uzura rapidă a camerei de aer și a anvelopei.

Presiunea maximă a aerului recomandată de producător este de obicei marcată pe partea laterală a anvelopei și este exprimată în PSI (pounds per square inch) și în bari. Presiunea corectă a anvelopei este influențată și de factori precum dimensiunea anvelopei, grosimea pereților laterali, greutatea biciclistului și condițiile de rulare. De exemplu, pe suprafețe drepte, o anvelopă complet umflată va funcționa, în timp ce o anvelopă subumflată ar fi mai potrivită pentru teren accidentat sau trasee montane.

O pompă de bicicletă bine aleasă trebuie să corespundă sau să depășească valorile specificate. Dacă presiunea maximă a pompei este prea mică, oricâtă forță ai pune în pompare, nu vei putea ajunge la nivelul potrivit. De asemenea, merită să nu uiți faptul că anvelopele pentru bicicletele de șosea necesită de obicei presiuni mai mari decât cele pentru bicicletele MTB sau hibride.

Presiuni maxime recomandate pentru anvelope în funcție de tipul de bicicletă:

  • anvelopele bicicletelor de șosea sunt umflate la o presiune cuprinsă între 80 și 130+ PSI (5,5-9 bari);
  • anvelopele pentru biciclete hibride trebuie să aibă o presiune de 50-80 PSI (3,45-5,5 bari);
  • anvelopele pentru biciclete de munte trebuie umflate la 30-60 PSI (2,1-4,2 bari);
  • anvelopele bicicletelor de oraș sau de turism trebuie umflate între 20 și 50 PSI (1,4 – 5,5 bari)
  • anvelopele de bicicletă pentru copii se recomandă să fie umflate între 15 și 40 PSI (1-2,8 bari). 

Ce pompă să folosim pentru bicicletă? Tipuri  

Pe piață există pompe de bicicletă staționare (de podea), pompe de mână (mini-pompe sau pe cadru), pompe cu cartuș de CO2 (dioxid de carbon), pompe electrice și pompe pentru amortizoare.

Importan: Cel mai bine este să te echipezi cu două pompe de bicicletă – una portabilă, astfel încât să poți face față rapid situațiilor de urgență (defecțiuni minore pe traseu, cum ar fi o înțepătură de cauciuc, o presiune prea mică), iar cea de-a doua staționară – pentru verificarea și completarea precisă a presiunii în pneuri înainte de plimbări. Un astfel de duo va fi util nu numai pentru cicliști, ci și pentru bicicliștii de agrement.

Pompe staționare pentru biciclete

Pompele de podea sunt ideale pentru a fi utilizate acasă pentru lucrări de întreținere, cum ar fi cele de pre-sezon sau înainte de fiecare cursă. Acestea reprezintă cea mai rapidă și mai sigură formă de umflare a roților. Ele oferă o putere mare de umflare a aerului (unele modele pompează până la 220 PSI/10 bar). Cele mai multe au manometre încorporate cu un cadran ușor de citit, ceea ce facilitează citirea presiunii și pomparea cu precizie. Utilizarea unei pompe staționare nu este complicată, este suficient să îți așezi picioarele pe o bază stabilă a produsului, să fixezi capătul furtunului la supapa bicicletei și prin apăsarea și eliberarea corespunzătoare a mânerului dispozitivului de umflare, să pompezi roata la nivelul de presiune selectat.

Pompe de mână pentru biciclete (manuale, portabile)

Pompele de mână pentru biciclete sunt de obicei, modele cu opțiunea de fixare pe cadru (soluție optimă pentru bicicletele de șosea) sau mini-pompe. Scopul lor principal este de a permite reparații rapide în timpul unei plimbări.

Minipompele vin de obicei cu suporturi sau curele care permit montarea lor pe cadru. De asemenea, acestea pot fi transportate în buzunarul tricoului de bicicletă, în geanta de șa sau în rucsac. Umflarea unei anvelope la presiunea corectă cu acest tip de pompă, necesită mai mult efort din cauza camerelor de aer reduse și a volumului mai mic pe mișcare. În ceea ce privește pompele portabile pentru biciclete, acestea oferă de obicei presiuni cuprinse între 90 PSI (potrivite pentru bicicletele de munte) – 160 PSI (perfecte pentru bicicletele de șosea). Unele mini-pompe au o acțiune dublă – permițând ca aerul să fie pompat în jos și în sus pentru o mai mare eficiență de pompare, sau vin cu un furtun încorporat.

Pompele pentru cadrul de bicicletă au vârfuri concave, cauciucate și un design cu arc care se fixează între cele două tuburi ale bicicletei. Acestea sunt disponibile în mărimile S, M, L etc., care corespund dimensiunii totale a cadrului (în cm) sau lungimii tubului superior (în mm).

Pompe de bicicletă CO2

Acestea permit umflarea rapidă a anvelopei folosind CO2 comprimat ascuns în cartușe mici și un sistem de pompare sub forma unei duze în care se înșurubează recipientul. Aceste dispozitive de umflare sunt deosebit de populare printre bicicliștii de șosea, deoarece sunt mai mici și mai ușoare decât alte modele. Un singur cartuș este de obicei, suficient pentru a umple o anvelopă goală și pentru a ajunge acasă (de exemplu, un cartuș de 16 g este potrivit pentru o anvelopă de șosea 700c și o umflă la aproximativ 90 PSI, în timp ce un cartuș de 20 g va funcționa bine pentru o bicicletă de șosea și o umflă la 130+ PSI sau pentru o bicicletă de munte la aproximativ 45-55 PSI). Cartușele sunt de unică folosință.

Pompe electrice pentru biciclete

Cel mai mare avantaj al acestora este viteza și precizia utilizării lor. Pompele electrice pentru bicicletă nu necesită utilizarea forței – tot ce trebuie să faci este să programezi dispozitivul în mod corespunzător, să conectezi vârful la supapă, să îl pornești și să aștepți până când roata va avea presiunea potrivită. Mai mult, aceste tipuri de pompe se opresc automat atunci când se atinge parametrul setat. De asemenea, acestea pot fi folosite pentru a umfla o varietate de obiecte de uz casnic, cum ar fi o saltea, o minge etc. (datorită vârfurilor suplimentare). Unele modele pot avea iluminare încorporată, ceea ce le face mai ușor de utilizat într-o zonă slab luminată.

Pompe pentru amortizoare 

Dedicat bicicletelor echipate cu suspensie pneumatică în furcile din față și din spate. Pompele pentru amortizoare permit umflarea până la intervale de presiune foarte mari, de exemplu, unele amortizoare cu supape Schrader pot necesita o presiune a aerului de până la 300 PSI. Verifică cu atenție intervalele de bari recomandate înainte de a achiziționa acest tip de pompă.

Ce altceva trebuie să mai cauți atunci când cumperi o pompă pentru bicicleta ta? 

Odată ce te-ai decis ce tip de pompă de bicicletă va fi cel mai bun pentru tine și pentru bicicletă, merită totuși să acorzi atenție câtorva elemente care vor face mai ușoară utilizarea pompei:

  • manometru sub forma unui cadran sau a unui afișaj digital, permite monitorizarea exactă a nivelului de presiune;
  • furtun facilitează accesul la supape și oferă o mai mare libertate de poziționare a pompei;
  • vârf dubluasigură compatibilitatea cu diferite tipuri de supape;
  • design telescopiceste mai ușor de transportat și de depozitat datorită designului său pliabil;
  • maneta pentru a bloca vârful pompei pe supapă – previne ruperea supapei.

Pompa pentru bicicletă este o piesă indispensabilă a echipamentului pentru bicicliști, datorită căreia îți vei umfla anvelopele la presiunea potrivită, astfel încât acestea să ofere o călătorie confortabilă și sigură în orice condiții. Atunci când cumperi un anumit model de pompă pentru bicicletă, nu uita să o adaptezi la tipul de bicicletă și la tipul de supapă, la presiunea maximă la care poți umfla anvelopele, la traseul pe care vei merge sau la frecvența și durata călătoriei tale cu bicicleta. Pompe de bicicletă de înaltă calitate, de la producători de top precum: Kellys, SKS, Zefal, Lezyne, Blackburn sau Topeak, le găsești în magazinul Sportano.ro.

Polecane produkty