Camera de bicicletă – dimensiuni, tipuri. Cum se alege o cameră de aer pentru o anvelopă de bicicletă? 

Sylwia Stwora-Petela 24.04.2024

Camera este partea anvelopei de bicicletă care are cele mai multe șanse să se găurească. Pentru a evita problemele care apar atunci când „faci pană” în timpul unei plimbări sau a unei excursii cu bicicleta, este întotdeauna o idee bună să ai la tine o cameră de rezervă, astfel încât să poți înlocui cu ușurință partea deteriorată și să continui plimbarea. Deținerea acestei piese de rezervă este întotdeauna o idee bună, deoarece tăieturile sau găurile mari nu vor fi ușor de etanșat cu un set de reparații. Sunt disponibile multe tipuri diferite de camere de aer pentru biciclete, așa că este important să alegi tipul și dimensiunea potrivite pentru bicicleta și stilul tău de mers pe bicicletă. 

Dimensiunile camerelor și dimensiunile anvelopelor de bicicletă 

Camera joacă un rol esențial în menținerea aerului la presiunea corectă, ceea ce asigură confortul în timpul mersului, controlul bicicletei și minimizează riscul de găurire. Deși anvelopele reprezintă prima linie de apărare împotriva înțepăturilor, camera joacă, de asemenea, un rol de protecție. Atunci când un obiect ascuțit înțeapă o anvelopă, camera poate împiedica scurgerea completă a aerului, permițând ca anvelopa să fie ținută în siguranță. Camera este montată în interiorul anvelopei și se adaptează la forma jantei și, cu presiunea corectă, influențează performanțele plimbării. O presiune prea mică poate face ca bicicleta să ruleze mai greu și să fie mai predispusă la pene. În schimb, o presiune prea mare poate afecta confortul de rulare și aderența la sol. Pentru ca o cameră de bicicletă să își îndeplinească în mod adecvat funcția și să se potrivească anvelopei, este esențial ca trei parametri să fie compatibili + dimensiunea camerei de aer, lățimea și diametrul anvelopei

Mărimea camerei de bicicletă 

Mărimea unei camere de bicicletă este de obicei desemnată prin combinarea a două numere, de exemplu 26×1,95 sau 700x25c. Primul număr este diametrul jantei în inci (sau, în unele denumiri, în mm), iar al doilea este lățimea anvelopei în inci sau mm. Valoarea lățimii anvelopei este importantă atunci când se selectează camera, deoarece aceasta trebuie să aibă suficientă elasticitate pentru a se potrivi în interiorul anvelopei. Pe lângă mm și inci, există scara ETRTO (elaborată de European Tyre and Rim Technical Organisation, adică Organizația Tehnică Europeană de Anvelope și Jante), cunoscută și sub numele de norma ISO, care este standardul internațional utilizat pentru a desemna dimensiunea anvelopelor și a camerelor de biciclete, de ex: 47-622 sau 23-622. Primul număr reprezintă lățimea anvelopei sau a camerei, măsurată în milimetri. Reprezintă distanța dintre părțile laterale ale anvelopei în cel mai larg punct al acesteia, atunci când este umflată corespunzător. În cazul camerelor, lățimea se măsoară fără a fi umflată. Al doilea număr indică diametrul jantei în milimetri, adică dimensiunea roții (în plus, în cazul anvelopelor, și diametrul exterior al anvelopei) în punctul în care janta se unește cu anvelopa sau cu camera. Lățimea camerei este întotdeauna indicată în intervalul „de la până la”. De exemplu, 26 x 1,95-2,125″ înseamnă că această cameră este concepută pentru anvelope de 26 inch cu lățimea cuprinsă între 1,95 și 2,125 inch

Lățimea anvelopei 

Lățimea anvelopei este distanța dintre părțile laterale ale anvelopei în punctul cel mai lat, măsurată în mm sau în inci. Acesta este un parametru important, deoarece afectează lățimea camerei care trebuie selectată pentru a asigura o potrivire corectă.  

Diametrul anvelopei 

Diametrul anvelopei este o măsură a dimensiunii anvelopei exprimată în inci sau mm. În funcție de tipul de bicicletă și de teren, se pot găsi diferite diametre de anvelope. De exemplu: 26 inci, 27,5 inci și 29 inci sunt diametre pentru bicicletele de munte, iar 700c pentru biciclete de șosea

Pentru ca o cameră să se potrivească anvelopei, toți acești trei parametri trebuie să corespundă. De exemplu, dacă ai o anvelopă cu dimensiunea „26×1.95” și o lățime de 1.95 inch, camera pe care o alegi ar trebui să fie marcată „26×1.75-2.125”, acoperind un interval de lățime de la 1.75 la 2.125 inch

Tipul de supapă de bicicletă și alegerea camerei

Tipul de supapă de bicicletă care se potrivește cu gaura din jantă este un alt aspect important de luat în considerare atunci când alegi camera potrivită. Există trei tipuri principale de supape:  

  • Presta (FV, SV) – este o supapă îngustă și înaltă, care se găsește, de obicei, pe camere cu presiune mai mare, cum ar fi cele utilizate pe bicicletele de șosea, bicicletele de curse, bicicletele de munte cu jantă îngustă și bicicletele de trekking. Supapa are un capăt filetat care este înșurubat într-o gaură din jantă. Datorită alezajului mai mic, pierderea de aer în timpul umflării este mai mică decât la o supapă de tip Schrader. Supapa Presta are un mecanism special care necesită ca piulița mică din partea de sus a supapei să fie deșurubată înainte de a pompa și strânsă când se termină. Această caracteristică de siguranță ajută la menținerea aerului în camera de aer. În plus, diametrul mai mic necesită utilizarea unei pompe speciale de bicicletă cu un adaptor
  • Schrader (AV) –o supapă tipică de mașină este o soluție populară în bicicletele de oraș, munte și bicicletele pentru copii. Are un design similar cu cel al supapei utilizate la anvelopele auto, adică un corp mai gros și un capăt filetat. Pentru a pompa aer într-o cameră cu supapă Schrader, se deșurubează piulița și se folosește o pompă standard de mașină sau de bicicletă. 
  • Dunlop (DV) – sau Woods ori Holland este o variantă a supapei pneumatice care este rar utilizată pe bicicletele moderne. Aceasta ia forma unei bucăți cilindrice, scurte, de cauciuc care iese din janta anvelopei. Supapa se deschide prin apăsarea ușoară a clapetei supapei și permite umflarea cu ajutorul unei pompe manuale standard. Odată ce pomparea este completă, clapeta trebuie împinsă în afară pentru a proteja camera de aer să nu piardă aer. Supapa Dunlop poate fi mai puțin rezistentă la presiuni mai mari în comparație cu alte tipuri de supape

Ce material să alegi pentru camera de bicicletă? 

Latexul, butilul și TPU (poliuretanul termoplastic) sunt cele trei tipuri principale de materiale utilizate pentru fabricarea camerelor de biciclete. Fiecare dintre ele are propriile caracteristici unice care pot influența durabilitatea, flexibilitatea, performanța și prețul camerei. Alegerea finală depinde de preferințele și nevoile ciclistuluiCamerele din butil sunt utilizate în mod obișnuit pentru durabilitatea lor și prețul relativ scăzut, în timp ce camerele din latex pot fi alegerea pentru cicliștii mai avansați care caută o performanță mai bună. 

Camere din butil 

Camerele din butil sunt flexibile, durabile și rezistente la înțepături și deteriorări, ceea ce poate reduce riscul de reparații sau înlocuiri frecvente. Butilul este un material popular utilizat în prezent la majoritatea camerelor de biciclete, datorită faptului că reține aerul mai mult timp decât latexul și este mai ieftin decât acesta. Deși camerele de bicicletă din butil pot fi pompate mai rar, acestea sunt mai grele decât versiunile din latex, ceea ce poate afecta performanța de rulare

Camere din latex  

Camerele din latex de biciclete sunt mai flexibile decât modelele din butil, permițând o mai bună aderență la anvelopă și o deplasare mai sigură, și sunt, de asemenea, mai ușoare, ceea ce poate contribui la o mai bună performanță de pedalare prin reducerea rezistenței la rulare. Greutatea redusă va fi apreciată de cicliștii de șosea și de cei de curse. Dezavantaje: camerele de bicicletă din latex sunt mai predispuse să piardă aer, ceea ce înseamnă că trebuie umflate mai des. De asemenea, acestea sunt mai puțin rezistente la înțepături și deteriorări

Camere TPU 

Camerele din TPU sunt o soluție mai nouă, care combină avantajele latexului și butilului. Acestea oferă un echilibru între performanță, durabilitate și flexibilitate. Se caracterizează printr-o rezistență mai mare la perforare și deteriorare și o greutate mai redusă decât camerele din butil, dar nu sunt la fel de robuste în acest domeniu ca și camerele din latex. Ele pot reține aerul mai bine decât camerele din latex, dar inferior versiunilor din butil.  

Cum să alegi o cameră de bicicletă pentru o anvelopă? Rezumat 

Înainte de toate, camera de bicicletă trebuie să se potrivească dimensiunii anvelopei pentru a evita supraîntinderea sau comprimarea, ceea ce crește probabilitatea de înțepături sau de lipsă de control al bicicletei. Deși o cameră puțin mai lată decât anvelopa se potrivește de obicei, aceasta poate fi dificil de montat. Atunci când alegi această cameră pentru bicicletă, este de asemenea important să alegi un material care să fie potrivit pentru stilul de mers sau tipul de bicicletă. Camerele din latex oferă caracteristici de manevrabilitate ușor mai bune, deoarece latexul este puțin mai flexibil decât cauciucul butilic tradițional, ceea ce face ca aceste camere să se adapteze rapid la forma schimbătoare a anvelopei în timpul virajelor și al impactului. Camerele din latex au, de obicei, pereți mai subțiri, ceea ce oferă economii de greutate. În plus, multe teste confirmă faptul că camerele din latex au o rezistență mai mică la rulare, ceea ce le face mai rapide. Pe de altă parte, camerele din butil sunt un produs de înlocuire relativ ieftin și ușor de găsit. Butilul este puternic și rezistent, iar versiunile ușoare ale acestui tip de cameră sunt disponibile pentru cei care doresc să economisească greutate. De asemenea, este important să te asiguri că presiunea corectă a anvelopei este menținută pentru a te bucura de o călătorie lină și fără probleme.  

Pentru cursele de șosea sau contratimp, merită să iei în considerare greutatea camerei (camerele ultraușoare dedicate vor funcționa bine) pentru a obține un avantaj în ceea ce privește performanța, în timp ce pentru bicicliștii de munte, durabilitatea, rezistența la deteriorare și la valurile de presiune vor fi mai mult o prioritate, așa că o cameră cu inserție anti-înțepături, de exemplu, este o idee bună.  

Camere de înaltă calitate de la producători de top, cum ar fi Continental, Michelin sau Pirelli, le găsești pe Sportano.ro

Polecane produkty