Calibri de frână - faceți alegerea corectă cu magazinul Sportano
Etrierii de frână sunt o componentă cheie a sistemului de frânare al unei biciclete. Principala lor funcție este de a genera presiune pe discurile de frână sau pe janta roții, ceea ce duce la frânarea bicicletei. În funcție de tipul de bicicletă, stilul de condus și preferințele individuale, diferite tipuri de etriere de frână pot fi mai potrivite pentru anumite aplicații.
În magazinul Sportano veți găsi etriere de frână de înaltă calitate de la mărci renumite precum Shimano și ACCENT.
Tipuri de etriere pe biciclete: de la cele tradiționale la cele hidraulice
În lumea bicicletelor, există o gamă largă de etriere de frână pentru a satisface o varietate de nevoi și specificații tehnice. Etrierii, deși trec neobservați, sunt esențiali pentru siguranța și performanța de frânare a unei biciclete.
Etrierii tradiționali, cunoscuți și sub denumirea de frâne cu saboți, funcționează prin presarea plăcuțelor de cauciuc direct pe janta roții. Acestea au un design simplu, sunt ușor de utilizat și de întreținut și, de obicei, sunt mai ieftine la cumpărare. Deși funcționează bine în multe aplicații, acestea pot avea capacități de frânare limitate în condiții dificile, cum ar fi ploaia sau noroiul.
Frânele cu disc sunt o alternativă mai modernă care a crescut în popularitate în ultimii ani. Acestea constau dintr-un disc metalic atașat la butucul roții și un etrier cu plăcuțe care aderă la disc. Există două tipuri principale de frâne cu disc: mecanice și hidraulice.
Frânele mecanice utilizează un cablu pentru a transmite mișcarea de la maneta de frână la etrier. În general, acestea sunt mai simplu de construit și mai ieftine decât cele hidraulice.
Frânele hidraulice, pe de altă parte, funcționează pe principiul transmiterii forței cu ajutorul lichidului de frână printr-un sistem închis. Atunci când maneta de frână este apăsată, lichidul este împins prin conducte, ceea ce duce la strângerea plăcuțelor pe discul de frână. Datorită acestui sistem, frânele hidraulice oferă o forță de frânare mai liniară și mai puternică și necesită mai puțină presiune asupra manetei.
Proiectarea și componentele unui etrier de frână tipic
Un etrier de frână, indiferent de tipul său, este o componentă complexă formată din mai multe părți. În centrul etrierului se află pistoanele care apasă plăcuțele împotriva jantei sau a discului. În cazul frânelor hidraulice, pistoanele sunt acționate de lichidul de frână, în timp ce în cazul frânelor mecanice acestea sunt deplasate de un cablu.
Plăcuțele de frână sunt acea parte a etrierului care aderă direct la jantă sau la disc. Acestea sunt fabricate din materiale speciale cu rezistență ridicată la uzură, cum ar fi compușii metalici sau compozitele organice. Plăcuțele sunt esențiale pentru performanța de frânare și trebuie verificate în mod regulat pentru uzură.
Corpul clemei este structura principală care ține împreună toate componentele. Multe corpuri de cleme sunt fabricate din materiale ușoare și rezistente, cum ar fi aluminiul.
Alte componente importante ale etrierului sunt furtunurile la frânele hidraulice și cablurile la frânele mecanice. Acestea sunt responsabile de transmiterea forței de la manetă la pistoane. În plus, la frânele hidraulice, este necesar și un rezervor de lichid de frână pentru a alimenta sistemul.
Nu uitați de diferitele șuruburi, elemente de fixare și garnituri care țin clema împreună și asigură etanșeitatea acesteia, în special în sistemele hidraulice.
Aplicarea și adaptarea clemelor la diferite tipuri de biciclete
Fiind un vehicul cu o varietate de utilizări și forme, bicicleta necesită etriere de frână special selectate pentru a se potrivi caracteristicilor de rulare și condițiilor off-road. Alegerea etrierului de frână potrivit nu este doar o chestiune de estetică, ci mai ales de funcționalitate și siguranță.
Bicicletele de oraș, care sunt utilizate în principal pe suprafețe plane și netede, sunt adesea echipate cu frâne tradiționale cu sabot. Acestea sunt ușor de utilizat, nu necesită întreținere specializată și sunt de obicei mai ieftine la achiziție. Pentru mulți bicicliști urbani obișnuiți, frânele cu sabot sunt perfect adecvate, oferind o frânare eficientă în condiții urbane tipice.
Bicicliștii de munte se confruntă adesea cu condiții off-road mai dificile, cum ar fi coborâri abrupte, noroi, nisip sau pietre. În astfel de condiții, este necesară o frânare cu putere și precizie ridicate. Din acest motiv, bicicletele de munte sunt de obicei echipate cu frâne pe disc, care oferă o putere de frânare excelentă și sunt mai rezistente la condițiile meteorologice. Atât frânele mecanice, cât și cele hidraulice sunt populare printre bicicliștii de munte, deși cele din urmă sunt adesea preferate pentru modularea și eficiența lor mai bune.
Bicicliștii de șosea urmăresc să reducă la minimum greutatea și rezistența la înaintare. Pentru ei, frânarea precisă și controlată este esențială. Mulți cicliști de șosea aleg etriere de frână special concepute, cu un profil redus și un design ușor. Frânele cu disc devin din ce în ce mai populare printre cicliștii de șosea, în special în curse, unde frânarea precisă poate fi cheia succesului.
Pentru bicicletele gravel sau trekking, care sunt proiectate pentru o varietate de condiții, de la asfalt la trasee off-road ușoare, frânele pe disc sunt adesea standard. Acestea oferă versatilitatea și eficiența necesare pentru acest tip de ciclism.
Alegerea finală a etrierului de frână depinde de o serie de factori, cum ar fi tipul de bicicletă, stilul de condus și preferințele individuale ale biciclistului. Nu există o soluție unică, dar înțelegerea utilizării și potrivirii etrierilor pentru diferite tipuri de biciclete este esențială pentru maximizarea confortului și siguranței în timpul pedalării.